Morsdagspaj på fläder och citron


Vi som gillar fläderblomssaft kan inte motstå denna underbara paj.

Pajdeg
2,5 dl vetemjöl
2 msk socker
125 g kallt smör

Fyllning
4 ägg
1 dl koncentrerad fläderblomssaft
0,5 dl vetemjöl
finrivet skal av en citron
0,5 dl vispgrädde

1. Blanda samman pajdegen.
2. Tryck ut den i en lämplig form med avtagbara kanter, och ställ in den i kylen i ca 30 min. (Om du nu har 30 min extra på dig, det hade inte jag, och det gick bra ändå.)
3. Förgrädda sedan pajskalet (nagga det innan lite lätt med en gaffel) i ca 10 min i mitten av ugnen på 200C, så att det får lite färg.
4. Gör sedan pajens fyllning; vispa äggen ganska lätt, tillsätt mjöl, grädde, citronskal och flädersaft.
5. Häll ner smeten i pajskalet, och grädda i mitten av ugnen i 10-12 min.
Fyllningen ska ha stannat, men inte vara helt genomgräddad, då blir pajen som allra godast.

Servera pajen kall, gärna med vispgrädde som du hällt lite koncentrerad flädersaft i, och kanske lite rivet citronskal.

Recept och foto kommer från den utmärkta matbloggen Baka en kaka till Besök den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar