Banoffee paj

En fantastisk god paj gjord på kondenserad mjölk, grädde, bananer och valnötter.
Banoffee är en sammansättning av orden banana och toffee (kola). Pajen skapades i början av 70-talet i England och finns i många varianter.

Valnötspajdeg:
3 dl vetemjöl
2 msk florsocker
85 g malda valnötter
80 g kallt smör, tärnat
2 msk kallt vatten

Fyllning:
1 burk (420 g) kondenserad mjölk
30 g smör
1 msk ljus sirap
4 bananer, skivade
2 dl vispgrädde
50 g smält mörk choklad (70 %)

1. Blanda mjöl, socker och valnötter.
2. Arbeta in smöret till en smulig massa. 3. Tillsätt vattnet och arbeta in så det blir en fast deg.
4. Slå in i plastfolie och låt vila i kylen i 15 min.
5. Kavla ut, täck en pajform och ställ formen kallt i 20 min.
6. Grädda i ugnen i 175 grader i 15 min, med bakplåtspapper och risgryn eller torkade bönor
7. Ta bort papper och ris och grädda ytterligare 10 min.
8. Lägg mjölk, smör och sirap i en kastrull.
 9. Rör om på medelvärme tills blandningen kokat upp, tjocknat och blivit ljust karamellfärgad.
10. Låt svalna något.
11. Placera ut hälften av bananerna i pajskalet, häll på kolasåsen, släta till ytan och ställ kallt i 30 min.
11. Klicka grädde ovanpå kolasåsen och placera ut resten av bananerna ovanpå.
12. Ringla smält choklad över.

Recept och foto kommer från bloggen

>> Läs mer om Banoffee paj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar